tiistai 23. huhtikuuta 2013

Fillariprojekti jatkuu...kiekot

  Jatketaan tosta fillariprojektista kiekkojen osalta.Ensimmäiset kiekot tilasin (tietysti halvat) Mavicin Aksiumit treenikiekoiksi.Ensimmäistä pyörälenkkiä ajaessani ihmettelin ylämäessä putkelta ajaessa ihmeellistä ääntä.Tasaisella ei kuulunut mitään,mutta aina mäessä putkelta kuului ihmeellinen hankaava ääni.Aikani tutkittuani huomasin mistä se tulee.Etuvanne oli niin löysä,että se hankasi jarrupaloihin.Silloin ajattelin,että ei hel... jos tälläisillä pitää ajaa niin lopetan koko homman.Eihän minulla ole edes painoa kun rapiat 70kg ja vanteet notkuu alla!

  Rupesin tutkimaan perusteellisemmin vanteita ja kisaankin piti saada paremmat vanteet,joten hiilikuituiset rupesi tietenkin kiinnostamaan.Joopa joo,hinnat onkin aika mukavia:) Tonnilla ei kummoisia saa.Seuraava vaihe oli ruveta tosissaan miettimään mitä tehdä ja rupesin tutkimaan vanteiden kasausta itse.Tietoa on nykyään saatavilla asiasta kuin asiasta,joten aikani pähkäiltyäni ajattelin: ihmisethän niitä tekee,miksen minäkin!Siitä se sitten lähti,tilasin 50mm hiilikuitukehät avorenkaisiin,Novatecin navat Ebaystä ja Sapimin cx-ray aeropinnat Saksasta Starbikesta.Tuolta saa tilattu yksittäiskappaleita.Pinnankireyden säätöön tilasin Park Toolin mittarin vaikka kuulemma tosikasaajat kiristävät ääniraudan avulla korvakuulollta.Tässä kohtaa meni jo minullakin vähän "överiksi" tällä sävelkorvalla.

  Pari kolme viikkoa meni,kunnes kaikki tarpeet oli tulleet ja pääsin kasaamaan ensimmäisiä kiekkoja.Muutama ilta siinä meni kasaa ja pura systeemillä,kunnes kiekot oli valmiit.Kiekkojen kasaaminen on siinä mielessä helppoa,että voit purkaa sen ja aloittaa alusta,jos jotain menee pieleen.Niin jouduin minäkin tekemään.Mutta valmista tuli ja näillä kiekoilla on tullut ajettua n.4500-5000km.Kasasin samanlaiset veljellenikin ja tyytyväinen on hänkin niihin ollut.

                                  Kuvassa takakiekko,ei löytynyt molemmista kuvaa.

 Ajelin näillä viime kesänä kisoissa ja treeneissä.Hiilikuituiset kiekot ovat todella kovat ajaa,tuntui tosi ikävältä käsissä kaikki asfaltin epätasaisuudet ja jossain vaiheessa rupesi tulemaan ikävä tuubikiekkoja,joilla yleisesti ajettiin 80-90 luvulla.Silloin saattoi renkaita mennä lenkillä useampiakin,mutta ne olivat halpoja Venäläisiä tuubeja ilman minkäänlaista pistosuojaa:) Syksyllä päätin tutkia tarjontaa,jos rakentaisi tuubivanteelle treenikiekot.Vanteiden kehien tarjonta oli tosi huonoa,löysin Bike24:stä Ambrosion kehät,johon laitoin Shimanon Ultegra navat  ja DT Swissin pinnat.Näistä tein 32 pinnaiset puhtaasti harjoituskäyttöön.Renkaiksi Continentalin Gatorskin Sprinter kestävyyden takia.Nyt olen niillä kaksi lenkkiä ajanut ja voi sitä nautintoa! Menee kuin sukkasilleen,ei todella ole avorenkaita ikävä.Paaluuta vanhaan ei enää ole...pitää varmaan vaihtaa noihin 50mm kehiinkin tuubikehä.

                       Tässä 32 puolainen Ambrosio harjoituskiekko perinteisesti 3 ristiin puolattuna



 Viimeisin projekti oli kisakiekot tuubivanteella.Ne odottaa valmiina ensikesän koitoksia,joten ajokokemusta ei voi kertoa vielä.88mm hiilikuitukehä,Novatecin navat ja Sapimin cx-ray pinnat.Renkaina Continentalin Competition,näillä mennään ensi kesänä.


           Etukiekko 20 puolaa suoravedolla ja takakiekko 24, 2 ja 1 ristiin puolattuna,paino 1562g

 Tämä koko tee-se-itse projekti on opettanut paljon ja helpottaa huomattavasti,kun pystyy itse hoitamaan kaikki kiekkoihin liittyvän,rihtauksen,pinnojen vaihdon,napojen huoltamisen yms.Pyörän ja vanteiden kanssa on aina jotain säätöä.

 Kiekonrakennus ei ole aivan niin vaikeaa kuin voisi luulla.Normaalit kädentaidot omaava henkilö selviytyy siitä ja aloittamalla halvemmilla materiaaleilla ei kynnys aloitukseen ole niin suuri.Itserakennetuilla kiekoilla on kieltämättä mukava ajella,niissä on kuitenkin se oman työn jälki ja voi rakentaa juuri sellaiset kuin haluaa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti